středa 23. srpna 2017

ALPY 2017 - Pitztal

Jako minulý i předminulý rok jsme opět vyrazili do Alp. Letos nám oproti předchozím létům chyběl jeden člověk, ale i přesto jsme si to moc užili. Tyhle naše "horské" výlety nejsou nikdy nějak náročné, protože jezdím s lidmi, kteří nejsou zrovna vášniví vysokohorští turisti/horolezci, takže jdeme spíš s davem na typické turistické atrakce, které zvládne opravdu každý.

Lokalita
Letos jsme vyrazili do Tyrolských Alp. Byli jsme ubytovaní ve vesničce Zaunhof blízko lyžařského střediska St. Leonhard im Pitztal. Cesta z Prahy s dvěma krátkými přestávkami trvala zhruba 6 hodin. Navigace nás spolehlivě dovedla až do vesnice, ale s apartmánem už měla problém. Naštěstí se tam všichni navzájem znají a milá paní nám poradila, kam přesně zajet. V celém údolí vede jedna hlavní silnice a vesničky jsou rozlehlé na jedné straně na kopci nad silnicí. Na druhé straně je jen a pouze zeleň s nespočtem vodopádů. Nikdy jsem jich neviděla tolik na jednom místě.

Program
1. den:
První den jsme vyrazili kabinkovou lanovkou k jezeru Riflsee. Dole to vypadalo, že nic neuvidíme, protože nad údolím byly ošklivé mraky, ale naštěstí jsme se dostali nad ně a nahoře nás čekal výhled na vrcholky ostatních hor, pod kterými leží jezero. Dokola kolem jezera vede cestička na procházku a po něm se plaví vor s turisty a průvodcem. Než jsme se pokochali a vyfotili výhled ze všech možných úhlů, mraky krásně ustopily a dole pod lanovkou jsme konečně viděli, jak jsou hory opravdu vysoké.

Popojeli jsme pár minut k další lanovce, která vede k nejvýše položené kavárně/restauraci v Rakousku. Nejdříve člověk vyjede tzv. "Gletscher expresem" a potom ho čeká kabinková lanovka. Ta byla bohužel kvůli silnému větru zavřená. Zkoušeli jsme to znovu další den, tak čtěte dál, ať se dozvíte, jak to s námi dopadlo. Místo restaurace jsme se šli projít k vodopádu, na jehož místě  ještě před pár lety býval ledovec.  Na konci cesty jsme se osvěžili v horské chatce a šli jsem zase zpět (bohužel) stejnou cestou. Ale když je člověk zvyklý na město, tak mu v horách stejná cesta tam i zpátky vůbec nevadí.

A protože bylo málo hodin, tak jsme vyrazili ještě na jednu atrakci. Autem jsme dojeli na začátek údolí a zastavili jsme v městečku Jerzens, v lyžařském středisku Hochzeiger Bergbahnen Pitztal. Tady nás opět čekala kabinková lanovka s krásným výhledem do údolí. Na kopci jsme přesedli na dvousedačku, na kterou nechoďte, pokud se bojíte výšek. A pokud vyrazíte, tak se pořádně oblečte. Nahoře nás opět čekalo jezero a krásná dřevěná houpačka s ještě krásnějším výhledem. Bylo to asi to nejfotogeničtější místo, kde jsme letos byli. Protože už nás tlačil čas, museli jsme jít zpátky na lanovku a dolů. Pokud svůj výlet chcete trochu zpestřit, nemusíte dolů jet dvousedačkou, ale zaplatit si jízdu na takové káře/tříkolce.Je potřeba na to myslet, když si úplně dole kupujete lístky na lanovky.

Riflsee

Bývalý ledovec

Hochzeiger Bergbahnen

2. den
Druhý den jsme znovu zkoušeli již zmiňovanou nejvýše položenou restauraci. Na panelech pod lanovkami svítily samá zelená světýlka, tak jsme se zaradovali a vyrazili nahoru. Gletscher express je něco jako metro, akorát vám v uších praská mnohem víc a vynoříte se mezi ledovci. Nějaký super výhled na údolí nás nečekal, spíš naopak. Ohromila nás velikost ledovců a při pohledu na zimní vleky jsme si přáli mít lyže a sníh. Když jsme vyjeli Gletscher expresem, dveře na navazující lanovku byly zavřené. Myslely jsme si, že jen regulují počet lidí, ale parta Slováků, která se z kabinek vynořila nám řekla, že nahoře najednou začali všechny nahánět na cestu dolů. Ani oni neměli pořádnou příležitost se tam porozhlédnout. Chvíli jsme čekali, ale kabinky začali uklízet, tak jsme jeli dolů.

Místo toho jsme vyrazili do vedlejší údolí. Myslela jsem, že cesta bude krátká, ale nakonec jsme jeli více než hodinu. Měli jsme namířeno na horu Kaunertal. Ze Zaunhofu tam vede velmi klikatá silnice v horách s krásným výhledem a neustálým klesáním a stoupáním. Vše začíná u mýtné brány, kde necháte 24 euro (ceny se liší v závislosti na počtu strávených dnů a dopravním prostředku). Od této brány se nepřestanete divit. Čekají vás vodopády, obrovský přehrada, stoupání ss úžasným výhledem na to, čím jste prošli. Vše můžete sledovat na mapce, kterou dostanete na začátku u brány. Kde je jaká atrakce, kolik km jste už ujeli a jaké nadmořské výšce se právě nacházíte. Úplně na konci této cesty se ocitnete ve výšce 2750 m n. m. Za příznivého počasí lze využít lanovky, která vede do výšky 3 108 m n. m. a je z ní výhled do Itálie a Švýcarska. My to štěstí neměli, tak jsme se najedli (mají opravdu dobré řízky!) a jeli jsme zpátky. Bohužel už jsme se nemohli nikde zastavit, protože nás potkal silný déšť. Doma už jsme jen odpočívali a trávili tenhle zážítek, ze kterého jsme byli opravdu nadšení.

3. den jsme navštívili blízký Insbruck. Zaparkovali jsme v garážích pod radnicí a prošli jsme si staré město, které není moc velké. Parkovat se dá ještě v garážích u hlavního nádraží, kde je také obchodní centrum a Čechy oblíbený Primark (taky jsem si nakoupila :D).

Po celém Gletscherském údolí se dá dopravovat pomocí autobusů, které jezdí poměrně často. Dá se také koupit jednotná vstupenka, která platí na lanovky k restauraci a Riflsee. Myslím, že se dá využí také na zmiňovaný autobus. Pokud byste zde zůstávali týden a déle, myslím, že se to vyplatí.

To byl náš letošní výlet do Rakouska. Pokud byste měli nějaké dotazy ohledně ubytování/cen/čehokoliv, klidně mi napište :) Kam jste vyrazili letos vy? K moři, nebo taky do hor?

Krásný zbytek prázdnin a dělejte, co máte rádi! Pak už zase začne škola a nebude na nic čas.